دلایل استفاده از ژورنال معاملاتی برای معاملات موفق و ناموفق

۴ دلیلی که شما برای معاملات موفق و ناموفق نیاز به یک ژورنال معاملاتی دارید
۴ دلیلی که شما برای معاملات موفق و ناموفق نیاز به یک ژورنال معاملاتی دارید

شما ممکن است از نیاز به نگهداری یک ژورنال معاملاتی جداگانه برای ثبت معاملات خود سوال کنید زیرا تقریباً هر معامله اطلاعات زمان واقعی معاملات شما را ارائه می‌دهد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که سابقه معاملات شما اطلاعات معاملات و سود و زیان برای هر معامله انجام شده را نگهداری می‌کند. با این حال، مزایایی برای نگه داشتن یک ژورنال معاملاتی جداگانه وجود دارد و دلایل آن به شرح زیر است:

  1. سابقه تاریخی: در طول زمان، دفترچه سابقه‌ی تاریخی را ارائه می‌دهد. این دفترچه نه تنها تمام معاملات شما را خلاصه می‌کند، بلکه در یک نگاه، وضعیت حساب تجاری شما را ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، این دفترچه پایگاه داده عملکرد شخصی شما می‌شود که شما را قادر می‌سازد تا به گذشته بروید و تعیین کنید که چقدر معامله می‌کردید، هر معامله چقدر موفق بود، کدام جفت ارز برای شما بهتر عمل کردند و حتی چه زمان‌هایی درصد سود بالاتری را به شما ارائه دادند.
  2. ابزار برنامه‌ریزی: یک دفترچه معاملاتی خوب باید اطلاعات واقعی معاملات شما را ثبت کند، همچنین باید اطلاعاتی در مورد برنامه‌های شما برای هر معامله ارائه دهد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد قبل از انجام هر معامله آن را مورد بررسی قرار دهید و با تعیین پارامترهایی مانند محدوده ورود، چقدر خطر می‌توانید در معامله بپذیرید، کجا هدف سود شما تعیین خواهد شد و چگونه معامله را مدیریت خواهید کرد. به عبارت دیگر، دفترچه به شما امکان می‌دهد تا افکار خود را به شکل اعداد واقعی ثبت کرده و امکان تبدیل اندیشه‌های خیالی به واقعیت عملی را فراهم می‌کند. این پایه‌ی یک روش برای برنامه‌ریزی معامله‌ی شما و سپس معامله‌کردن برنامه‌ی شما را شکل می‌دهد.
  3. تأیید روش‌شناسی: یکی دیگر از مهمترین نتایج جانبی دفترچه معاملاتی این است که، در طول زمان، روش‌شناسی شما را تأیید می‌کند. شما قادر خواهید بود ببینید که سیستم شما چقدر در شرایط بازار متغیر عمل می‌کند. این به سوالاتی مانند: سیستم من در بازار رونده، بازار محدود دامنه، فریم‌های زمانی مختلف چقدر  خوب عمل می‌کند؟ و تأثیر تصمیمات خرید و فورش شما مانند قرار دادن سفارش‌های توقف ضرر، آیا خیلی کم یا خیلی زیاد هستند؟ را پاسخ می‌دهد. به منظور حفظ جزئیات کامل برای منطق پشت یک روش خاص، دفترچه تجارت باید کاملاً جامع باشد.
  4. اصلاح الگوی ذهنی: یکی از مفیدترین ویژگی‌های دفترچه شما، کمک قطعی که در اصلاح عادات شما از مخرب به سازنده ارائه می‌دهد، است. هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه برنامه‌ی خود را معامله کنید، سطح بیشتری از اعتماد به نفس توسعه خواهید داد. معاملات پرسود شما به طور تصادفی احساس نخواهند کرد و زیان‌های شما "برنامه‌ریزی شده" خواهند بود، و بنابراین احساس خود را به این صورت نخواهد داشت که یک زیان به این معنی است که شما یک بازنده هستید. یک عامل ذهنی و احساسی بسیار مهم در دلالی، سطح اعتماد به نفس شما است. اعتماد به نفس، ضددوزه و طمع در چرخه است که بسیاری از دلالان در آن گیر می‌افتند. ترس و طمع واکنش طبیعی و کاملاً در اکثر انسان‌ها است. اگر شما برنده باشید، می‌خواهید بیشتر برنده باشید؛ اگر شما باخت کنید، احساس ترس و حتی وحشت خواهید کرد زیرا حساب شما به سمت صفر کاهش می‌یابد.

داشتن یک دفترچه که آمار شما را جمع‌آوری می‌کند، یک برنامه‌ی معامله را با تعیین پارامترهای عملکرد لازم تعریف می‌کند، یک آینه‌ی عقب‌نشینی فراهم می‌کند تا بتوانید عملکرد هر معامله را اندازه‌گیری کنید و مهم‌تر از همه، بازخوردی را فراهم می‌کند تا مهارت‌های معاملاتی خود را توسعه و تکامل دهید. 

شما یک دفترچه معاملاتی خوب را باید به عنوان بهترین دوست و مربی خود همیشه همراه خود داشته باشید.

اما از کدام ژورنال معاملاتی استفاده کنیم:

  1. می توانید به صورت دستی در یک دفتر یادداشت کنید.
  2. می توانید از اکسل استفاده کنید.
  3. می توانید از سایت های آنلاین استفاده کنید که یکی از  این سایت ها سامانه ژورنال معاملاتی متاکوانت می باشد که به صورت کاملا تخصصی برای همه بازارهای مالی از جمبه بورس ایران و کریپتو و حتی فارکس کار می کند. در صورت تمایل از لینک زیر می توانید به رایگان ثبت نام کنید. 

ثبت نام در ژورنال معاملاتی متاکوانت