فارکس چیست و چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

مفاهیم بازار فارکس
مفاهیم بازار فارکس

فارکس چیست؟

روزی روزگاری، قبل از وقوع یک بیماری همه‌گیر جهانی به نام کرونا، مردم می‌توانستند سوار هواپیما شوند و به سفرهای بین‌المللی بروند. می‌دانیم که برای سفر به یک کشور خارجی باید به یک صرافی مراجعه کنیم، در آنجا نرخ‌های مختلف مبادله را برای ارزهای مختلف نشان می‌دهند ( نرخ ارز نسبت قیمت دو ارز از دو کشور متفاوت است) و پول خود را به ارز آن کشور تبدیل می‌کنیم و در اصل یک ارز را با ارز دیگری مبادله کرده‌ایم. برای مثال:

شما ین ژاپن را پیدا می‌کنید و با خود فکر می کنید: وای! یک دلار من ۱۰۰ ین می ارزد؟! و من ۱۰ دلار دارم! من دارم پولدار میشم!!! وقتی این کار را انجام می‌دهید، اساساً در بازار فارکس شرکت کرده‌اید! یا در شرایط معاملات فارکس، با فرض اینکه شما یک آمریکایی هستید که به ژاپن سفر کرده‌اید، دلار فروخته اید و ین خریده‌اید.

قبل از اینکه به خانه برگردید، برای مبادله ینی که به طور معجزه آسایی باقی مانده (زیرا ژاپن کشور گرانی است!) در باجه صرافی توقف می‌کنید و متوجه می‌شوید که نرخ ارز تغییر کرده و دوباره ین را به دلار تبدیل می‌کنید. در اصل این تغییرات در نرخ ارز است که به شما امکان می‌دهد در بازار ارز سود و کسب درآمد کنید.

مثال بالا یک آموزش مقدماتی فارکس بود، به بیان دیگر:

بازار ارز، معمولا به عنوان فارکس یا FX بزرگترین بازار مالی در جهان نامیده می‌شود؛ یک بازار جهانی و غیرمتمرکز که در آن ارزهای دنیا دست به دست می‌شوند. نرخ ارز هر ثانیه تغییر می‌کند بنابراین بازار دائما در نوسان است. به همین خاطر است که معامله‌گران ارز (که به عنوان سفته بازان ارز نیز شناخته می‌شوند) ارزها را به این امید می‌خرند که بتوانند در آینده آنها را با قیمت بالاتری بفروشند.

فارکس در مقابل بازار سهام

فارکس یک بازار جهانی است و برای درک وسعت و گستردگی آن، شاید جالب باشد که بدانید بازار ارزها بیش از ۲۰۰ برابر بزرگ‌تر از بازار سهام است!

ساعت فعالیت بازار فارکس

جدا از حجم زیاد معاملات فارکس، بازار نیز به ندرت بسته می‌شود! تقریباً شبانه روزی باز است. بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز و ۵ روز هفته باز است و فقط در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) بسته می‌شود. بنابراین برخلاف بازارهای سهام یا اوراق قرضه، بازار فارکس در پایان هر روز کاری بسته نمی‌شود.

روز زمانی شروع می‌شود که معامله‌گران در اوکلند/ولینگتون از خواب بیدار می شوند، سپس به سیدنی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو، فرانکفورت، لندن و در نهایت نیویورک منتقل می‌شود و قبل از شروع دوباره تجارت به نیوزیلند نقل مکان می کنند!

در بخش بعدی مقاله آموزش مقدماتی فارکس آنچه را که دقیقاً در بازار فارکس معامله می‌شود، برای شما معرفی خواهم کرد.

برای افرادی که از مسیری که اتفاق می‌افتد بهترین استفاده را می‌کنند، بهترین اتفاق می‌افتد.

چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

پاسخ ساده پول است و بطور خاص، ارزها. از آنجایی که شما هیچ چیز فیزیکی نمی‌خرید، معاملات فارکس می‌تواند گیج‌کننده باشد، اما در این مقدماتی ابتدایی فارکس من از یک قیاس ساده برای توضیح بهتر استفاده می‌کنم.

خرید یک ارز را به عنوان خرید یک سهم در یک کشور خاص در نظر بگیرید، مانند خرید سهام در یک شرکت. قیمت ارز معمولاً بازتاب مستقیم نظر بازار در مورد سلامت فعلی و آینده اقتصاد آن کشور است.

در معاملات فارکس، وقتی مثلاً ین ژاپن را خریداری می‌کنید، اساساً «سهم» در اقتصاد ژاپن می‌خرید با این پیش‌بینی که با گذشت زمان قیمت آن بیشتر خواهد شد و هنگامی که آن سهم را دوباره به بازار بفروشید، امیدوارم در نهایت به سود برسید.


خرید و فروش جفت ارز فارکس

معاملات فارکس خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگر است. ارزها از طریق بروکرهای فارکس یا ارائه‌دهنده CFD و به صورت جفت معامله می‌شوند. به عنوان مثال، یورو و دلار آمریکا ( EUR/USD ) یا پوند انگلیس و ین ژاپن (GBP/JPY) در بازار فارکس به صورت جفت ارز خرید یا فروش می‌کنید.

سه دسته جفت ارز وجود دارد:

  • جفت ارزهای اصلی MAJORS

این جفت‌ها همگی حاوی دلار آمریکا (USD) در یک طرف هستند و بیشترین معامله را دارند.

فعال‌ترین جفت ارزهای اصلی، از سه ارز غیر دلاریEUR ،JPY و GBP ساخته می‌شوند.

  • جفت ارزهای فرعی یا کراس CROSSES

جفت ارزهای فرعی شامل دلار آمریکا نمی‌شود. جفت‌هایی که شامل هر یک از ارزهای اصلی هستند نیز به عنوان مینور شناخته می‌شوند. ارزهای کراس‌ در حالی که به اندازه شرکت‌های بزرگ اغلب مورد معامله قرار نمی‌گیرند، اما هنوز بسیار نقد شونده هستند و هنوز فرصت‌های معاملاتی زیادی را فراهم می‌نمایند.

در مقایسه با جفت ارزهای کراس و اگزوتیک، قیمت با جفت ارزهای اصلی بیشتر حرکت می‌کند که فرصت‌های معاملاتی بیشتری را فراهم می‌نماید.

  • جفت ارزهای عجیب EXOTICS

جفت ارزهای عجیب و غریب از یک ارز اصلی و یک ارز از یک بازار در حال ظهور (EM) مانند: برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان تشکیل شده است. بسته به بروکر فارکسی که انتخاب می‌کنید، ممکن است جفت ارزهای عجیب و غریب متفاوتی را ببینید؛ بنابراین خوب است بدانید که آنها دقیقا چه هویتی دارند.

به خاطر داشته باشید که این جفت‌ها به اندازه جفت‌های اصلی یا متقاطع معامله نمی‌شوند؛ بنابراین هزینه‌های تراکنش مرتبط با معامله این جفت‌ها معمولاً بیشتر است. لذا دیدن اسپردهایی که دو یا سه برابر بیشتر از EUR/USD یا USD/JPY هستند، غیر عادی نیست.

با توجه به درجه نقدینگی پایین تر، جفت ارزهای اگزوتیکس نسبت به رویدادهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی حساس‌تر هستند. بنابراین اگر مایلید جفت ارزهای عجیب و غریب معامله کنید، به یاد داشته باشید که میزان نقد شوندگی آنها را در تصمیم خود لحاظ کنید.

آیا می دانستید؟ ۱۸۰ ارز قانونی در جهان وجود دارد، که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌اند. این تعداد زیادی جفت ارز بالقوه است!


معاملات آتی ارز

قراردادهای آتی، قراردادهایی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص به قیمت مشخص در تاریخ آتی هستند (به همین دلیل به آنها آتی می‌گویند). آتی ارز، قراردادی است که قیمتی را که می‌توان یک ارز را با آن خرید یا فروخت و تاریخ معینی را برای مبادله تعیین می‌کند، مشخص می‌نماید. معاملات آتی ارز توسط بورس کالای شیکاگو (CME) در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد. از آن‌جایی که قراردادهای آتی استاندارد شده و در یک بورس متمرکز معامله می‌شوند، بازار بسیار شفاف و منظمی به شمار می‌رود؛ این بدان معناست که اطلاعات قیمت و معاملات به راحتی در دسترس قرار گرفته است.

معاملات آپشن

آپشن یک ابزار مالی است که به خریدار حق یا اختیار خرید یا فروش دارایی به قیمت مشخص در تاریخ انقضای معامله آپشن را می‌دهد، اما تعهدی در کار نیست. اگر معامله‌گری گزینه‌ای را فروخته، موظف است در تاریخ انقضا، دارایی را به قیمتی خاص بخرد یا بفروش، درست مانند معاملات آتی، گزینه‌ها نیز در یک بورس معامله می‌شوند، مانند بورس کالای شیکاگو (CME)، بورس اوراق بهادار بین المللی (ISE)، یا بورس اوراق بهادار فیلادلفیا (PHLX) با این حال، نقطه ضعف در معاملات گزینه‌های FX این است که ساعات بازار برای گزینه‌های خاص محدود است و نقدینگی تقریباً به اندازه بازار آتی یا نقدی نیست.

معاملات ETF

یک ETF ارز، قرار گرفتن در معرض یک ارز واحد یا سبدی از ارزها را ارائه می‌دهد. ETFهای ارزی به افراد عادی این امکان را می‌دهند که از طریق صندوق مدیریت شده بدون بارگذاری معاملات فردی، در جریان بازار فارکس قرار گیرند.‌ ETF های ارزی را می‌توان برای سفته بازی در فارکس، تنوع بخشیدن به یک سبد یا پوشش در برابر ریسک ارز استفاده کرد.

ETFها توسط موسسات مالی ایجاد و مدیریت می‌شوند که ارزها را در یک صندوق خریداری و نگهداری می‌کنند، سپس آنها سهام صندوق را در بورس به مردم عرضه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد که آنها را درست مانند سهام بخرید و معامله کنید. محدودیت موجود در معاملات ETF  ارز این است که بازار ۲۴ ساعته باز نیست. همچنین، ETFها مشمول کمیسیون معاملات و سایر هزینه‌های تراکنش هستند.

معاملات اسپات فارکس

بازار اسپات SPOT فارکس یک بازار فارکس خارج از بازار بورس است، بازار فارکس خارج از بورس یک بازار مالی بزرگ، رو به رشد و نقد است که ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کند و یک بازار به معنای سنتی نیست زیرا هیچ مکان تجاری مرکزی یا «مبادله» وجود ندارد.

در بازار فرابورس، مشتری مستقیماً با طرف مقابل معامله می‌کند. بیشتر معاملات از طریق شبکه‌های تجارت الکترونیکی (یا تلفن) انجام می‌شود. بازار بین معامله‌گران به دلیل تسلط بانک‌ها به‌عنوان دلال FX به بازار «بین بانکی» نیز معروف است. بازار بین فروشندگان فقط برای مؤسساتی قابل دسترسی است که در مقادیر زیاد تجارت می‌کنند و دارای ارزش خالص بسیار بالایی هستند.

این قرارداد، فقط یک قرارداد است. این بدان معناست که این قرارداد نقدی تعهدی الزام آور برای خرید یا فروش مقدار معینی ارز خارجی به قیمتی است که «نرخ ارز لحظه ای» یا نرخ فعلی مبادله است. بنابراین اگر EUR/USD را در بازار نقدی خریداری کرده‌اید، قراردادی را معامله می‌کنید که مشخص می‌کند در ازای دلار آمریکا، مقدار مشخصی یورو را با قیمت توافقی (یا نرخ مبادله) دریافت خواهید کرد.

ذکر این نکته مهم است که شما خود ارزهای پایه را معامله نمی‌کنید، بلکه قراردادی است که شامل ارزهای پایه می‌شود.


چگونه می‌دانید چه زمانی یک جفت ارز را بخرید یا بفروشید؟

در مثال‌های زیر، می‌خواهیم از تحلیل بنیادی کوچکی استفاده کنیم تا به ما در تصمیم‌گیری درباره خرید یا فروش یک جفت ارز خاص کمک کند.

عرضه و تقاضا برای یک ارز به دلیل عوامل مختلف اقتصادی تغییر می‌کند که باعث بالا و پایین رفتن نرخ ارز می‌شود. هر ارز متعلق به یک کشور (یا منطقه) است. بنابراین تحلیل بنیادی فارکس بر وضعیت کلی اقتصاد کشور مانند بهره‌وری، اشتغال، تولید، تجارت بین‌المللی و نرخ بهره تمرکز دارد.

اگر همیشه در طول کلاس اقتصاد به خواب می‌رفتید یا فقط از کلاس اقتصاد صرفنظر می‌کردید، نگران نباشید! ما در آموزش مقدماتی فارکس مفاهیم ابتدایی فارکس را به شما می‌آموزیم؛ اما در حال حاضر، سعی کنید وانمود کنید که می دانید چه خبر است.

در این مثال، یورو ارز پایه و بنابراین «پایه» خرید/فروش است. اگر معتقدید که اقتصاد ایالات متحده به تضعیف ادامه خواهد داد، که برای دلار آمریکا بد است، دستور خرید EUR/USD را اجرا می‌کنید. با این کار، یورو را با این انتظار خریده‌اید که در برابر دلار آمریکا افزایش یابد.

اگر فکر می‌کنید که اقتصاد ایالات متحده قوی است و یورو در برابر دلار آمریکا ضعیف می‌شود، دستور فروش EUR/USD را اجرا می‌کنید. با این کار، یورو را با این انتظار فروختید که در مقابل دلار آمریکا کاهش یابد.

لات (LOT) چیست؟

وقتی به سوپر مارکت می‌روید و می‌خواهید تخم مرغ بخرید، نمی‌توانید فقط نصف یا یک تخم مرغ را خریداری کنید، آنها بسته‌های ۶ یا ۱۲ تایی دارند.

در بازار فارکس، خرید یا فروش ۱ یورو به همان اندازه احمقانه خواهد بود، بنابراین معمولاً بسته به نوع بروکر و حساب شما، تعداد زیادی از ۱۰۰۰ واحد ارز (میکرو لات)، ۱۰۰۰۰ واحد (مینی لات)، یا ۱۰۰۰۰۰ واحد (لات استاندارد) ارائه می‌شود.

مارجین (MARGIN) در فارکس چیست؟

من پول کافی برای خرید ۱۰۰۰۰ یورو ندارم! آیا می‌توانم ترید کنم؟ بله می‌توانی! با استفاده از اهرم. وقتی با اهرم معامله می‌کنید، نیازی به پرداخت ۱۰ هزار یورو ندارید. در عوض، در چنین شرایطی شما یک سپرده کوچک که به عنوان مارجین نامیده می‌شود، استفاده خواهید کرد.

اهرم: نسبت اندازه معامله (اندازه پوزیشن) به وجه نقد واقعی (سرمایه تجاری) مورد استفاده برای مارجین است.

به عنوان مثال، اهرم ۱:۵۰ ، که به عنوان مارجین ۲٪ شناخته می‌شود، به این معنی است که برای باز کردن یک اندازه موقعیت به ارزش ۱۰۰ هزار دلار، به ۲۰۰۰ دلار مارجین نیاز است.

معاملات مارجین به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از کسری از سرمایه ای که معمولاً به آن نیاز دارید، معاملات بزرگ‌تر را باز کنید. به این ترتیب موقعیت‌های ۱۲۵۰ یا ۵۰۰۰۰ دلاری را با حداقل ۲۵ یا ۱۰۰۰ دلار باز و ترید می‌نمایید؛ یعنی شما می‌توانید معاملات نسبتاً بزرگی را با سرمایه اولیه کمی انجام دهید.

در ادامه مطلب از آموزش مقدماتی فارکس درباره مارجین با جزئیات بیشتری صحبت خواهم کرد، اما امیدوارم که بتوانید با استفاده از این آموزش مقدماتی فارکس یک ایده اولیه از نحوه کارکرد آن تا به اینجا به دست آورده باشید. به عنوان مثال:

شما معتقدید که سیگنال‌های موجود در بازار حاکی از افزایش ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا است. شما معامله یک لات استاندارد (۱۰۰ هزار واحد پوند/دلار آمریکا) را باز می‌کنید و با پوند انگلیس با مارجین مورد نیاز ۲ درصد خرید می‌کنید و منتظر افزایش نرخ ارز هستید.

وقتی یک لات (۱۰۰ هزار واحد) GBP/USD را با قیمت ۱.۵۰۰۰۰ خریداری می‌کنید، ۱۰۰ هزار پوند می‌خرید که ارزش آن ۱۵۰۰۰ دلار است.

از آنجایی که مارجین مورد نیاز ۲٪ بود، ۳۰۰۰ دلار آمریکا برای باز کردن معامله (۱۵۰۰۰۰ دلار * ۲٪) در حساب شما کنار گذاشته می‌شود. شما اکنون ۱۰۰ هزار پوند را فقط با ۳۰۰۰ دلار کنترل می‌کنید. پیش‌بینی‌های شما محقق می‌شود و تصمیم به فروش می‌گیرید و شما موقعیت را در ۱.۵۰.۵۰۰ می‌بندید. شما حدود ۵۰۰ دلار سود کردید. هنگامی که تصمیم به بستن یک موقعیت دارید، سپرده (مارجین) که در ابتدا وارد کرده‌اید، به شما بازگردانده می‌شود و محاسبه سود یا زیان شما انجام و به حساب شما واریز می‌گردد.

بیایید مثال پوزیشن GBP/USD را مجدد مرور کنیم:

اگر اندازه معامله شما ۱ پوند بود، فقط نیم پنس سود داشتید، زیرا پوند/دلار آمریکا تنها نیم پنس افزایش یافت! نه حتی یک پنس، بلکه نیم پنس فقط! اما شما ۵۰۰ دلار سود کردید.

اما با استفاده از لوریج، اندازه سرمایه شما ۱۰۰ هزار پوند (یا ۱۵۰ هزار دلار) بود که معامله را باز کردید. چیزی که خوب است این است که شما مجبور نبودید کل آن مبلغ را قرار دهید. تنها چیزی که برای باز کردن معامله لازم بود ۳۰۰۰ دلار مارجین بود. سود ۵۰۰ دلاری از ۳۰۰۰ دلار سرمایه، بازدهی ۱۶.۶۷ درصدی دارد که ما از آن، به قدرت معاملات اهرمی تعبیر می‌کنیم!

یک سپرده کوچک می‌تواند منجر به ضررهای بزرگ و همچنین سودهای بزرگ شود. شما همان‌طور که می‌توانید سود خوبی کسب کنید، به راحتی می‌توانید ۵۰۰ دلار را از دست بدهید.

پیپ در فارکس چیست؟

واحد اندازه‌گیری برای بیان تغییر ارزش بین دو ارز پیپ نامیده می‌شود. اگر EUR/USD از 1.1050 به 1.1051 حرکت کند، 0.0001 دلار افزایش یافته که به ارزش یک PIP است. پیپ معمولاً آخرین رقم اعشار مظنه قیمت است. اکثر جفت ارزها تا ۴ رقم اعشار منتشر می‌شوند، اما استثناهایی مانند جفت ین ژاپنی وجود دارد (آنها تا دو رقم اعشار منتشر می‌شوند).

پیپت در فارکس چیست؟

برخی از کارگزاران فارکس نیز هستند که جفت ارزها را فراتر از اعشار استاندارد ۴ و ۲ رقم و تا اعشار ۵ و ۳ منتشر می‌کنند؛ آنها از PIPS کسری نقل قول کرده که «پوینت» یا «پیپت» نیز نامیده می‌شود.

اگر مفهوم پیپ به اندازه کافی در آموزش مقدماتی فارکس برایتان گیج کننده نیست، بیایید به این نکته اشاره کنیم که پوین” یا پیپت یا پیپ کسری برابر با یک دهم پیپ است. به عنوان مثال، اگر GBP/USD از 1.3054 2 به 1.30543 حرکت کند، در اصل 0.00001 USD حرکت بالاتر، برابر با یک پیپت است. در پلتفرم های معاملاتی، رقمی که یک دهم پیپ را نشان می‌دهد معمولاً در سمت راست دو رقم بزرگتر ظاهر می‌شود.

لات در فارکس چیست؟

چند واحد ارز می‌توانیم معامله کنیم؟ چه اندازه پوزیشن‌هایی را می‌توانیم معامله کنیم و نام آنها چیست؟ فارکس معمولاً در مقادیر خاصی به نام لات یا اساساً تعداد واحدهای ارزی که می‌خرید یا می‌فروشید معامله می‌شود.

«لات» واحدی است که مبلغ تراکنش را اندازه گیری می‌کند.

هنگامی که در پلتفرم معاملاتی خود سفارش می‌دهید، سفارش‌ها در اندازه‌های قیمت گذاری شده در لات قرار می‌گیرند. این مانند یک جعبه تخم مرغ است. هنگام خرید تخم مرغ، معمولا یک جعبه می‌خرید. یک جعبه شامل ۶ یا ۱۲ عدد تخم مرغ است.

استاندارد اندازه برای بسیاری معاملات ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز است، همچنین مینی،  میکرو، و نانو اندازه‌های دیگری هستند که ۱۰۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰ واحد در نظر گرفته شده‌اند.