مفاهیم اولیه ترید در بازار های مالی

اصطلاحات ترید و معامله برای تریدرها
اصطلاحات ترید و معامله برای تریدرها

اکسچنج یا صرافی (exchange)

خرید و فروش ارز دیجیتال توسط صرافی های اینترنتی انجام میشود که به آن ها اکسچنج یا صرافی میگویند.


معنای پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟

گروه‌های پامپ و دامپ کارشان دستکاری قیمت و حجم معاملات است که اغلب روی ارزهایی با ارزش بازار کم فعال هستند. آنها ابتدا با هماهنگی، قیمت ارز را با خرید هماهنگ و لحظه‌ای بالا می‌برند، سپس با هجوم سایر افراد به سمت آن ارز، موجودی‌شان را در قیمت بالاتر می‌فروشند.

پامپ (pump): بالا رفتن قیمت

دامپ (dump): پایین رفتن قیمت

کرش (crash): سقوط ناگهانی قیمت

جامپ (jump): افزایش ناگهانی قیمت

پامپ و دامپ (Pump and Dump): پامپ از قبل هماهنگ شده قیمت یک ارز و دامپ ناگهانی آن برای کسب سود.

Devil پامپ و دامپ در بازار بورس اوراق بهادار غیر قانونی است ولی در دنیای ارزهای مجازی هنوز رواج دارد. تمام گروه های پامپ و دامپ کلاه بردار هستند و معمولاً پیش از اعلام یک پامپ خودشان ارز مورد نظر را خریده اند و وقتی خریداران شروع به خریدن ارز میکنند، قیمت پامپ می شود و دلال ها ارز بیشتری می فروشند و بعد چند ساعت یا چند روز قیمت دامپ میشود و اکثر کسانی که در پامپ شرکت کرده اند ضرر می کنند در این حالت به این مبالغ ضرر، لیکویید شدن سرمایه خریداران میگویند.

 

نهنگ (Whale)

نهنگ (Whale) به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه بسیار زیادی در یک یا چند رمزارز مثل بیت کوین داشته باشند و می‌توانند با هر حرکتی بازار را تحت تاثیر قرار دهند. از این نهنگ‌ها می‌توان به عنوان “بزرگ‌ترین بازیکن‌های دنیای رمزارزها” یاد کرد این تعریف نسبی است. برای مثال در مورد بیت کوین، شخص اگر بین هزار تا ده هزار بیت کوین موجودی داشته باشد، قطعاً می‌توان از او به عنوان یک نهنگ نام برد. این رقم ممکن است برای رمزارزی مثل اتریوم متفاوت باشد. اینکه چگونه این افراد به چنین سرمایه‌های عظیمی دست یافته اند، نیز جای بحث دارد.

اولین مورد طبیعتاً مربوط به افرادی است که در روزهای اولیه ارائه رمزارز موردنظر، مقدار زیادی از آن را با قیمتی ناچیز خریداری کرده باشند. افراد ثروتمندی نیز وجود دارند که با رصد این بازارها و مشاهده رشد آنها و گرایش روزافزون مردم به سمت رمزارزها، از این فرصت استفاده کرده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند.

یکی از شناخته شده‌ترین نهنگ‌ها، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است. کارشناسان تخمین زده‌اند سرمایه وی بالغ بر یک میلیون بیت کوین است؛ چیزی حدود یک درصد از کل بیت کوین موجود در بازار. افرادی دیگر از جمله دوقلوهای وینکلووس، بری سیلبرت و تیم دراپر نیز در لیست نهنگ‌های بیت کوین قرار گرفته‌اند.


ریشه اصطلاح بازار گاوی و خرسی : 

اولین توضیح، به نحوه جنگیدن این دو حیوان اشاره دارد. از طرفی، با توجه به اینکه گاو به هنگام حمله به دشمن، شاخ‌‌های خود را به‌طرف بالا می‌گیرد، روند صعودی بازار را گاوی می‌نامند؛ اما از سوی دیگر، خرس در مقابله با رقیب خود، پنجه‌هایش را به سمت پایین می‌گیرد و با او می‌جنگد. برخی بر این باورند که این مسئله علت استفاده از نام خرس به هنگام توصیف بازار نزولی است.

بازار خرسی (bear یا bearish): چون ‌بازار خرسی با روند نزولی و فرسایشی قیمت همراه است، نقد شوندگی ارزها ، افت می‌کند و یاس و ناامیدی در بازار نیز غالب می‌شود یعنی نماد انتظار و روند کاهش قیمت در بازار یا برای یک ارز خاص.


 نشانه های خرسی شدن بازار

مجموعه ای از نشانه ها ممکن است اتفاق بیفتد که باید تحلیل و قضاوت و نتیجه گیری شود به طور مثال :

 یک نشانه ریزش بازار، شاخص طمع است که اگر خیلی بالا باشد مثلا اگر روی حدود 80 و بالاتر بود متعاقبا ریزش شروع می‌شود و حمایت نخواهد شد چون قیمتها به حداکثر رشد خود میرسند


 اخبار جابجایی های سنگین ارز تتر از کیف پول نهنگها و ورود تتر از صرافی ها به کیف پول هاست مانند اخبار زیر :

 200,000,000 #USDT (200,000,000 USD) transferred from unknown wallet to #FTX

 999,999,900 #USDT (999,999,900 USD) transferred from Tether Treasury to #Binance

 نشانه دیگر ورود مقادیر سنگین بیت کوین ، آلتکوین و توکن با حجم بالا به صرافی هاست مثل این خبر : 💬 740 میلیون دلار بیت‌کوین به صرافی Huobi منتقل شد

وقتی نشانه های بیشتری باهم اتفاق بیفتند احتمالات خرسی شدن بازار هم بالا می‌رود ولی تریدر با تجربه تله بازارهای خرسی و گاوی کاذب را تشخیص میدهد و از معاملات شتاب زده، دوری میکند.

 

 تله خرسی (Bear Trap) چیست؟ 

 الگوی تکنیکال تله خرسی زمانی رخ می دهد که در چارت قیمتی، ابزار تحلیل و نظیر آن سیگنال نادرستی از برگشت روند افزایشی یا اصلاح قیمتی درخلاف روند صعودی صادر کنند.

 به صورت کلی این تله زمانی اتفاق می افتد که یک اصلاح قیمتی جزئی در یک رالی صعودی رخ داده اما معامله گران به اشتباه تصور می کنند که یک رالی نزولی شکل گرفته است و با ترس سرمایه هایشان را از ترس ریزش بیشتر قیمتها میفروشند.


مفهوم خرس ها در بازار

 در بازارهای مالی به افرادی که همیشه احساس بد نسبت به قیمت سهام و ارزها دارند و روند بازار را رو به پایین پیش‌ بینی می‌کنند، خرس گفته می‌شود. 

 بر همین اساس، اصطلاح bearish هم به ‌­وجود آمده که از کلمه bear گرفته شده و به همان حس بی ­اعتمادی در بازار اشاره می‌کند.


بازار گاوی (bull یا bullish):

 هنگامی‌که بازار رو به رشد باشد و قیمت ارزها روندی صعودی دارد، می‌گویند «بازار گاوی» است.  یعنی نماد انتظار و روند افزایش قیمت در بازار یا برای یک ارز خاص


خصوصیات بازار گاوی و ‌بازار خرسی

عرضه و تقاضا

 در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند (صف‌های خرید سنگین در حالت گاوی قابل ‌مشاهده است). عکس این ماجرا در ‌بازار خرسی حاکم است و عرضه افزایش و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد و حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و بازار دچار رکود و تنبلی می‌شود (ناامیدی و صف‌های فروش طولانی نشانه‌هایی از چنین بازاری است).

نکته قابل‌توجه در رابطه با بازار گاوی و خرسی، عدم نگاه کوتاه‌مدت به روند بازار است. افت قیمت‌ها در یک روز یا یک هفته یا افزایش آن‌ها نشان از بازار خرسی و گاوی نیست؛ بلکه آنچه نوع بازار را مشخص می‌کند، روند بلندمدت آن است؛ مثلا ممکن است در دو هفته اخیر روند بیانگر بازار گاوی باشد، درحالی‌که طی دو سال ممکن است روند بازار حاکی از بازار خرسی بوده باشد.

بازار نزولی همیشه پس از بازارهای گاوی قرار می گیرد و بالعکس.

گاهی ممکن است افزایش قیمت و هم کاهش قیمت یه تله باشد شکل زیر مثال یک تله گاوی است به همین دلیل همیشه توصیه میشود که پله ای خرید کنید یا بفروشید ، یا اینکه شتاب زده خرید و فروش نکنید و گول نهنگها را نخورید در مثال زیر به مدت یک ساعت ، مدام قیمت از حدود کانال 44000 به سمت کانال 48000 حرکت میکند و در مدت کوتاهی ، ناگهان کل بازار افت میکند و به وضعیت ساعت قبل بر میگردد.


نوع سیگنال (Signal type)

سیگنال های ارائه شده به صورت سیگنال خرید و سیگنال فروش می باشند.عمده سیگنال های معمولی ارائه شده از نوع سیگنال خرید (buy signal) میباشد.

حجم معاملات سهم یا Volume یکی از اندیکاتورهای مهم در بازار بورس به شمار میرود. به صورت کلی این اندیکاتور تعداد دارایی، معاملات یا اوراق بهاداری را نشان میدهد که در طی یک بازه زمانی مشخص (عموما یک روز) در میان سرمایه گذاران دست به دست شده است؛ به عبارت دیگر تعداد معاملاتی که در یک بازه زمانی انجام میپذیرند را حجم معاملات سهم میگویند. این اندیکاتور در بازار و تصمیمات این حوزه بسیار اثر گذار است؛ زیرا سیگنالی را به سرمایه گذاران نشان میدهد تا بتوانند بر اساس آن تصمیم به خرید یا فروش بگیرند.


تحلیل فنی یا تکنیکال (Technical analysis)

رویه پیش بینی روند آتی بازار با بررسی و مطالعه رویه های قبلی.

تحلیل پایه (fundamental analysis):

 ارزیابی ارزش یک پروژه، عملکرد تیم مدیریت آن، اخبار حواشی آن و به طور کلی کارایی پروژه.


حجم معاملات سهم دقیقا چه چیزی را بازگو میکنند؟

حجم معاملات سهم یا Volume به سرمایه گذاران اطلاعاتی درباره فعالیت بازار و نقدینگی آن میدهد. Volume بالا برای یک اوراق بهادار به خصوص، به معنای نقدشوندگی بیشتر، اجرای بهتر سفارش و فعالیت بالاتر آن برای یافتن ارتباط بین خریدار و فروشنده است. هنگامی که سرمایه گذاران ایده مشخصی درباره نحوه حرکت و فعالیت بازار ندارند و نسبت به آن مردد میباشند، حجم معاملات سهم آینده نیز تمایل به صعود دارد این امر اغلب باعث مشخص شدن معاملات فعال تر برای گزینه های پیش رو و معالات آتی ارزهای دیجیتال میشود.

حجم کلی معاملات سهم تمایل دارد تا حرکتی رو به بالا و نزدیک به زمان شروع به کار و پایان بازار بورس داشته باشد. همچنین در قبل از شروع تعطیلات و در زمان استراحت و ناهار کارکنان، تمایل دارد تا در مقدار پایین قرار بگیرد.


تاریخچه حجم معاملات سهم

یکی دیگر از راه هایی که کمک میکند تا متوجه شویم چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم، توجه به تاریخچه این اندیکاتور از گذشته تا کنون است. البته توجه داشته باشید که بررسی اطلاعات و داده های حجم معاملات سهم چند سال گذشته یا چند ماه گذشته با امروز، تحلیل اشتباهی را به شما خواهد داد. هر چه اطلاعات مورد بررسی امروزی تر باشند، تحلیل شما نیز بهره وری و کارآیی بیشتری خواهد داشت.


سیگنال لانگ (LONG SIGNAL)

در قرارداد های آتی هنگامی که یک ارز روند صعودی در پیش گرفته و پیش بینی ما صعود قیمت ارز مجازی مورد نظر است و میخواهیم چند درصد بالاتر از قیمت خرید آن ارز را بفرشیم،سیگنال خرید و یا سیگنال لانگ ارائه میشود.

سیگنال شورت (SHORT SIGNAL)

در قرارداد های آتی هنگامی که یک ارز روند نزولی در پیش گرفته و پیش بینی ما کاهش قیمت ارز مجازی مورد نظر است و میخواهیم در یک قیمت ارز را تهیه و در قیمت پایین تری آن را بفروشیم،سیگنال فروش و یا سیگنال شورت ارائه میشود.

قیمت هدف یا تارگت (TARGET)

در سیگنال های ارائه شده قیمت های هدف وجود دارد که احتمال داده شده است که به این قیمت ها دست پیدا کند. به عنوان مثال در سیگنال خرید بیت کوین که داده میشود،بیت کوین را در قیمت داده شده خرید میکنیم و منتظر میمانیم به قیمت هدف یا تارگت های داده شده برسد و در آنجا بیت کوین را بفروشیم.در هر سیگنال ارز مجازی بین ۲ تا ۷ تارگت اعلام میشود.

حد ضرر یا استاپ لاس (STOP LOSS)

در سیگنال های ارائه شده گاهی قیمت به تارگت مورد نظر نمیرسد و برخلاف جهت بازار قیمت تغییر کرده و از قیمت ورود ارز کمتر میشود. در این صورت بایس حد ضرر را رعایت کرد و در یک قیمت پایین تر از قیمت خرید استاپ لاس قرار داده شود که اگر قیمت ارز مجازی به شدت کاهش یافت در قیمت استاپ لاس توقف شده و ارز خریداری شده بفروش برود.یکی از رایج‌ترین اشتباه‌ها تغییر حد ضرر بدون دلیل فنی و منطقی است. بدین ترتیب که با نزدیک شدن قیمت به حد ضرر، معامله‌گر اقدام به تغییر یا حذف آن می‌کند و منتظر کمتر شدن یا از بین رفتن زیان می‌ماند. با وجود اینکه ممکن است در مواردی این حرکت موجب جبران یا کمتر شدن زیان شود، اما در بلندمدت نتیجه‌ای جز از بین رفتن برنامه و استراتژی سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.حد ضرر های اعلام شده معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد پایین تر از قیمت ورود مد نظر قرار گرفته میشود.


فومو (FOMO)

ترس از دست دادن (Fear Of Missing Out) یا فومو (FOMO) چیست؟ فومو یکی از اصلاحاتی است که به هنگام ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود و احساسی است که تریدرها هنگام ترس از دست دادن فرصت سود به آن‌ها دست می‌دهد و برای خرید یک دارایی هجوم می‌آورند. از آنجایی که احساس زیادی درگیر است، FOMO توسط تعداد زیادی از مردم می‌تواند منجر به حرکات پارابولیک قیمت شود. در این حالت، یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار خوب می‌داند که روند کنونی بازار همیشگی نخواهد بود. در شرایط صعود یا سقوط شدید بازار، قوانین معمول بازارها می‌تواند تغییر کند. وقتی هیجانات بر بازار غلبه می‌کند، بسیاری از تریدر ها ممکن است از FOMO خارج شوند. این می‌تواند به حرکت‌های گسترده در هر دو جهت منجر شود. همچنین ممکن است بسیاری از معامله‌گران را که سعی در استفاده از موقعیت پیش آمده دارند، به دام بیندازد.

فومو معمولا هنگام طراحی برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مشاهده پست‌ها در جدول زمانی شبکه‌های اجتماعی با ترتیب دقیق زمانی دشوارتر است؟ این نیز مربوط به FOMO است. اگر کاربران از آخرین ورود به سیستم بتوانند همه پست‌ها را بررسی کنند، احساس می‌کنند که آخرین ارسال‌ها را دیده‌اند. با مخلوط کردن عمدی پست‌های قدیمی و جدید در جدول زمانی، سیستم عامل‌ رسانه‌های اجتماعی قصد دارند فومو را به کاربران القا کنند. به این ترتیب، کاربران از ترس اینکه چیز مهمی را از دست ندهند، بارها و بارها پست‌ها را بررسی می‌کنند.


فاد (FUD)

ترس، عدم اطمینان و تردید (Fear, Uncertainly and Doubt) یا به اختصار FUD چیست؟ فاد در حالی که منحصرا یک اصطلاح در ترید ارزهای دیجیتال نیست، اغلب در زمینه بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. FUD یک استراتژی است که هدف آن بی‌اعتبار کردن یک شرکت، محصول یا پروژه خاص با انتشار اطلاعات غلط در مورد آن است. هدف از این کار، القاء ترس و بدست آوردن شرایط مناسب است. این مسئله می‌تواند یک مزیت رقابتی، تاکتیکی یا سودآوری از کاهش قیمت ارزها ، ناشی از اخبار مخرب بالقوه باشد.

اصطلاح FUD در فضای ترید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم کاملاً رایج است. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران ممکن است با پوزیشن شورت در یک دارایی وارد شوند و پس از تثبیت موقعیت، اخبار بالقوه مضر یا گمراه کننده‌ای منتشر کرده و به این ترتیب سود کلانی کسب کنند. آن‌ها همچنین ممکن است پیش از انتشار این اخبار در بازارهای غیر رسمی خریدهایی انجام دهند.


هادل (HODL)

نگهداری یا هادل (HODL) چیست؟ HODL یکی از اصطلاحات مخصوص ترید ارز های دیجیتال است که از غلط املایی کلمه Hold گرفته شده است. این اصطلاح در اصل معادل استراتژی خرید و نگهداری ارز دیجیتال است. HODL برای اولین بار در سال 2013 در یک پست مشهور در انجمن مجازی BitcoinTalk ظاهر شد. این اصطلاح اشتباه املایی یک کاربر با عنوان “I AM HODLING” بود.

هادلینگ (HODLing) به نگه داشتن سرمایه‌گذاری‌ها علی‌رغم افت قیمت اشاره دارد. همچنین معمولا در مورد تریدر‌هایی استفاده می‌شود که در ترید کوتاه مدت مهارت ندارند، اما می‌خواهند از تغییرات قیمت سود زیادی کسب کنند. همچنین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که اعتقاد زیادی به یک رمز ارز خاص دارند و قصد دارند سرمایه گذاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، استفاده شود.

این استراتژی مشابه استراتژی خرید و نگهداری است که در بازارهای سنتی انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران با این نوع استراتژی سعی می‌کنند دارایی‌های کم ارزش را پیدا کرده و مدت طولانی آن‌ها را نگه دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران با استفاده از این روش برای بیت کوین، سود بالایی را کسب کرده‌اند. اگر طی پنج سال گذشته هر هفته فقط 10 دلار بیت‌کوین خریده بودید، اکنون دارایی شما بیش از هفت برابر سرمایه اولیه بود!


BUIDL

BUIDL مشتق شده از اصطلاح HODL است. این اصطلاح، فعالین صنعت رمز ارزها را توصیف می‌کند که بدون توجه به نوسانات قیمت به کار خود ادامه می‌دهند. ایده اصلی این است که معتقدین واقعی صنعت ارزهای دیجیتال، بدون توجه به بازارهای نزولی به ساخت اکوسیستم ادامه می‌دهند. از این لحاظ، آن‌ها واقعا به بلاک چین و ارزهای رمزپایه و کاربردی که می‌توانند داشته باشند، اعتقاد دارند و به طور فعال در حال تحقق این هدف هستند.

بر اساس طرز فکر BUIDL، ارزهای دیجیتال برای سفته‌بازی به وجود نیامده‌اند، بلکه فناوری مفید نوینی بوده و این دسته از افراد در فکر آوردن این فناوری بین عموم جامعه هستند. این طرز فکر منجر به تمرکز بر فعالیت‌‌های این حوزه و ساختن زیرساخت‌هایی می‌شود که ممکن است در آینده به میلیاردها نفر به خوبی خدمت کند. علاوه بر این، BUIDLerها اینگونه متصور هستند که تیم‌هایی که با ذهنیت طولانی مدت به تلاش خود ادامه می‌دهند، در بلند مدت عملکرد خوبی خواهند داشت.


بازگشت سرمایه یا ROI

بازگشت سرمایه (Return of Investment) یا به اختصار ROI یکی دیگر از اصطلاحات در ترید دارایی‌های مختلف و یا سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال بوده و شاخصی برای سنجش عملکرد سرمایه گذاری است. ROI بازده سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری اولیه اندازه‌گیری می‌کند. استفاده از این شاخص، اقدامی مناسب برای مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف است.

در ادامه به نحوه محاسبه ROI می‌پردازیم. ابتدا شما ارزش فعلی سرمایه‌گذاری را  در نظر می‌گیرید و هزینه اولیه سرمایه‌گذاری را از آن کم می‌کنید. سپس عدد به دست آمده را بر هزینه اولیه تقسیم می‌کنید:

 هنگام مقایسه سرمایه گذاری‌‎ها، عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. خطرات چیست؟ افق زمانی چگونه است؟ دارایی چه میزان امکان نقد شوندگی دارد؟ ROI به خودی خود معیار نهایی نیست، اما ابزاری مفید برای اندازه‌گیری عملکرد سرمایه‌گذاری‌های شماست. محاسبه میزان سرمایه‌گذاری و توجه به آن هنگام تفکر در مورد بازده سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

 

ATH

بالاترین قیمت در همه زمان‌ها یا اصطلاحا سقف تاریخی (All Time High)، بالاترین قیمت ثبت شده یک دارایی است. 

یکی از جنبه‌های جذاب یک دارایی که به بالاترین سطح خود رسیده، این نکته است که تقریبا همه دارندگان آن دارایی سود کرده‌اند. اگر آن دارایی قبل از آن در روند نزولی بلند مدت بوده باشد، بسیاری از معامله‌گران احتمالا تمایل دارند که با رسیدن به موقعیت صعودی، از بازار خارج شوند. با این حال، اگر دارایی از ATH خود بالاتر برود، دیگر فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که منتظر خروج از بازار باشد. به همین دلیل است که برخی از موارد شکست ATH را “شکست آسمان آبی” می‌نامند، زیرا لزوما هیچ منطقه مقاومت آشکاری در پیش نیست.

شکست ATH اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است. زیرا معامله‌گران روزانه نیز ممکن است با سفارشات بازار از فرصت استفاده کنند تا سریع‌تر سود برده و با قیمت بالاتر بفروشند. اما آیا شکست ATH به این معنی است که قیمت برای همیشه افزایش خواهد یافت؟ البته که نه. معامله گران و سرمایه گذاران به دنبال سود خواهند بود و سفارشات فروش خود را ثبت خواهند کرد.

حرکات پارابولیک یا سهموی غالبا ممکن است با افت شدید قیمت مواجه شوند، زیرا بسیاری از تریدرها هنگامی که متوجه می‌شوند روند صعودی به پایان رسیده، به سمت خروج هجوم می‌آورند. به عنوان مثال بعد از حرکت سهموی بیت کوین و رسیدن قیمت به حدود 20,000 دلار در دسامبر 2017 (دی 96)، کاهش قیمت را بررسی کنید. پس از رسیدن به حدود 20,000 دلار، در عرض چند روز قیمت تقریبا 45 درصد افت کرد. به همین دلیل است که همیشه کنترل ریسک و استفاده از حد ضرر بسیار مهم است.


ATL

اصطلاح ATL در ترید ارزهای دیجیتال به معنی کمترین  قیمت در تمام زمان‌ها و نقطه مقابل ATH است. به عنوان مثال، کمترین قیمت BNB در صرافی بایننس در اولین روز معاملات 0.5 تتر بود. شکستن ATL ممکن است به اثری مشابه هنگام شکستن بالاترین حد خود منجر شود، اما در جهت مخالف. شکست محدوده حمایتی ATL می‌تواند منجر به یک حرکت شدید رو به پایین شود.

از آنجایی که هیچ سابقه قیمتی پایین‌تر از ATL وجود ندارد، ارزش بازار می‌تواند پایین آمده یا کم و زیاد شود و از طرفی به این خاطر که لزوما دلیل منطقی برای توقف آن نمی‌توان متصور شد، خرید در چنین مواقعی برای تریدر بسیار خطرناک است. بسیاری از تریدر ها منتظر تغییر روند و تایید آن توسط یک میانگین متحرک مهم یا یک اندیکاتور دیگر می‌شوند تا حتی وارد یک پوزیشن بلند مدت شوند. البته امکان دارد آن‌ها در شرایطی گیر کنند که قیمت پایین و پایین‌تر می‌رود.


مفهوم Circulating Supply چیست ؟

 عرضه در گردش تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی است که استخراج یا تولید شده‌اند. این مفهوم تقریباً برابر است با تعداد کوین‌هایی که در دست مردم است و در بازار گردش دارد.


DYOR

اصطلاح DYOR در ترید ارزهای دیجیتال مخفف عبارت Do Your Own Research و بدان معناست که فرد شخصا باید تحقیق و بررسی خود را پیرامون یک مسئله انجام دهد. وقتی صحبت پیرامون بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال بیت کوین باشد، DYOR یکی از اصطلاحات است که به تحلیل فاندامنتال نزدیک‌تر است. این بدان معنی است که تریدرها باید تحقیقات خود را در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهند و به دیگران اعتماد نکنند. “اعتماد نکن، تحقیق کن” عبارتی است که معمولا در بازار رمز ارزها با معنای مشابه استفاده می‌شود.

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تحقیقاتشان را خودشان انجام می‌دهند و به نتیجه‌گیری‌های خود می‌رسند. به همین ترتیب، هر کسی که می‌خواهد در بازارهای مالی موفق باشد، مجبور است استراتژی ترید منحصر به فرد خود را داشته باشد. این امر همچنین ممکن است منجر به اختلاف نظر بین سرمایه‌گذاران مختلف شود که امری کاملا طبیعی در سرمایه گذاری و معامله است. نگاه یک سرمایه‌گذار ممکن است به یک دارایی صعودی باشد، در حالی که سرمایه‌گذار دیگر معتقد باشد روند نزولی خواهد بود.

نظرات مختلف می‌تواند راهبردهای مختلفی در بر داشته باشد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موفق می‌توانند استراتژی‌های بسیار متفاوتی داشته باشند. ایده اصلی این است که همه آنها بررسی خودشان را انجام داده‌اند، به نتیجه‌گیری‌های خود رسیده‌ و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را براساس این نتیجه‌گیری گرفته‌اند.

 

Due Diligence

اصطلاح DD مخفف کلمه Due Diligence به معنی ارزیابی بایسته است و تا حدودی به DYOR مربوط می‌شود، بدین منظور که انتظار می‌رود شخص قبل از توافق با طرف دیگر، تحقیق و دقت کافی داشته باشد. هنگامی که نهادهای تجاری به توافق می‌رسند، انتظار می‌رود که آن‌ها نسبت به یکدیگر جوانب احتیاط را رعایت کنند. به این دلیل که هر بازیگر می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ نکته پنهان بالقوه‌ای در معامله وجود ندارد. در غیر این صورت، آن‌ها نمی‌توانند خطرات احتمالی را با منافع مورد انتظار مقایسه کنند.

در مورد تریدرها نیز همین امر صادق است. هنگامی که سرمایه‌گذاران در جستجوی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری‌ بالقوه هستند، لازم است که با دقت نظر تحقیقات خود را در مورد پروژه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تمام ریسک‌ها را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، آن‌ها کنترل تصمیمات ترید خود را کنترل نخواهند کرد و ممکن است در نهایت انتخاب‌ اشتباهی انجام دهند.