شباهت­ و تفاوت های بین دو بازار بورس و بازار ترید در ارزهای دیجیتال

تفاوت­ بین معامله ارز دیجیتال و معامله در بورس
تفاوت­ بین معامله ارز دیجیتال و معامله در بورس

اغلب افراد به اشتباه دو بازار ارز دیجیتال و بورس را کاملاً جدا از هم و بدون شباهت می­ دانند. اما افرادی که تجربه معامله در هر دو بازار ارز دیجیتال و بورس را داشته اند، متوجه شباهت­ هایی بین این دو بازار هستند:

  • قیمت در هر دو بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می­ شود.
  • معامله ارز دیجیتال و سهام هر دو بر مبنای پول فیات ( به پول قانونی مانند دلار یا ریال که ارزش خود را از دولت می­ گیرد، پول فیات گفته می­ شود) هستند.
  • برای کسب سود در هر دو بازار نیاز است افرادی که شروع به تجارت می­ کنند، به میزان کافی از اطلاعات ضروری برخوردار باشند. هر گونه بی احتیاطی در سرمایه گذاری و یا ترید، می­ تواند منجر به خسارات جبران ناپذیر شود.
  • دستکاری قیمت در بازار بورس هر چند سخت به نظر می­ رسد، اما امکان پذیر است. برخی از اخبار­های نادرست و ثبت سفارشات دروغین، می­ تواند باعث ایجاد سیگنال­ های غلط در ارتباط با ارزش واقعی یک سهام شود. بیشتر افراد فکر می­ کنند بازار ارز دیجیتال عاری از هرگونه دستکاری قیمت است. اما بازار ارز دیجیتال نیز مانند سهام پتانسیل دستکاری در قیمت ها را دارد. برای مثال، گزاراشات کذب مبنی بر حجم معاملات دروغین توسط صرافی­ ها، می ­تواند منجر به ایجاد نوسان در قیمت ارز دیجیتال شود.
  • کارگزاران سهام به همان اندازه که سهام خریداری می کنند، در دارایی­ های شرکت حق مالکیت دارند. اما در دنیای ارزهای دیجیتال با خرید ارز دیجیتال شما در مالکیت یک شرکت خاص سهیم نخواهید بود و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در واقع، هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالک آن شوید.
  • به میزان پرداختی که با دستور هیئت مدیره شرکت و موافقت مجمع عمومی سهامداران به سهام­ دار یک شرکت داده می­ شود، سود سهام گفته می­ شود. سود سهام در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و تریدرها (معامله گران) می توانند با خرید و فروش اصولی در این بازار، سود کسب کنند.


موارد زیر، از جمله مهم­ترین تفاوت­ های معامله ارز دیجیتال و معامله در بورس بشمار می روند:

1. نوسانات قیمت

نوسان قیمت در بازار نشانه سلامت بازار و یکی از بارزترین تفاوت­ های میان دو بازار ارز دیجیتال و بورس، میزان نوسانات قیمتی است. نوسانات روزانه قیمت در بورس، هرگز بیشتر از پنج یا ده درصد نمی­ شود. در حالی که نوسانات قیمت در مورد ارزهای دیجیتال، بسیار متغیر و سریع است. همین مساله سبب شده است تا در بازار ارز دیجیتال شاهد رشدها و ریزش­ های بسیار بزرگ تنها در طی چند ساعت باشیم (مانند بیت کوین با کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت در یک روز یا 200 درصد نوسان در یکماه).

2. کارمزد معامله

میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال خیلی بیشتر است. در هر خرید و فروش سهام چیزی حدود یک و نیم درصد از سرمایه کارگزاران معاملاتی به عنوان کارمزد کاسته خواهد شد. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز بسیار ناچیز است. البته باید در نظر داشت میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرفی، میزان کارمزد صرافی­ های مختلف نیز متغیر و یک موضوع رقابتی است.

3. ساعت معامله

زمان کاری بازار بورس در دنیا به ساعات خاصی در روز محدود می شود و در روزهای تعطیل، بازار بورس نیز تعطیل است. برای مثال، ساعات کاری بورس در کشور ما از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر است. اما در مقابل، معامله ارز دیجیتال را می­ توانید در هر ساعت از شبانه روز انجام دهید و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد (روزهای تعطیل نیز کاربران می توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند).

4. دسترسی به اطلاعات حساس

یکی از مهم­ترین تفاوت­ های دو بازار، در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که می­ تواند بر ارزش یک سهام و یا ارز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، شروع یک قرارداد بزرگ کاری می ­تواند ارزش سهام یک شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. اگر افرادی که در جریان جزییات پروژه هستند، شروع به خریداری سهام شرکت کنند، طبق قانون مجرم هستند. در سهام هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیر قانونی است. در حالی که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سوء استفاده کند. افراد می توانند بر اساس تحلیل های خودشان (تحلیل فاندامنتال و تکنیکال)، وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

5. گزارشات مالی

قانون­ های مشخصی در ارتباط با بورس وجود دارد که کمک می­ کند تا نحوه عملکرد، رشد و چشم اندازهای یک شرکت به صورت شفاف برای کارگزاران معین شود. به عنوان مثال، شرکت­ هایی که سهام خود را در بازار بورس قرار داده ­اند، باید به طور دور­ه ­ای (سه ماهه و یا یک ساله) صورت­ حساب مالی خود را منتشر کنند. در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ قانونی مبنی بر الزام ارائه صورت حساب­ های مالی وجود ندارد.

6. سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

یکی از ویژگی­ های تریدر ارز دیجیتال، کسب سود از سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. در اغلب موارد، تریدرها در انتظار نوسان گیری برای کسب سود در بازه زمانی کم هستند؛ در حالی که سرمایه گذاران بورس با هدف کسب سود در دراز مدت و حتی گاهی چندین ساله سرمایه گذاری می­ کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که در بورس سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز امکان پذیر است. به ویژه افرادی که از توانایی انجام تحلیل­ های مالی برخوردار هستند، می ­توانند سود مطلوبی در خرید و فروش­ های مداوم به دست بیاورند اما کسب سودهای کلان در اغلب موارد نیازمند سرمایه گذاری بلند مدت است.

7. روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال (رمزارز)

یکی از روش های خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از سایت و رجوع به صرافی ارز دیجیتال معتبر است. صرافی­ ها در واقع یک پلتفرم دیجیتالی هستند که خرید و فروش ارز دیجیتال در آن انجام می ­شود. می‌توانید بعد از ثبت نام و احراز هویت در صرافی موردنظر، با شارژ حساب ریالی خود به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. برای نگهداری ارز دیجیتال به منظور انجام معامله ارز دیجیتال، وجود یک کیف پول ارز دیجیتال (والت Wallet) نیاز دارید در ضمن می‌توانید ارزها دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنید ولی صرافی های زیادی بوده اند که ورشکست شدند برای اطمینان خاطر، ارزهای خودتان را به یک کیف پول شخصی مطمئن یا لجر (کیف پول سخت افزاری) انتقال دهید.

سرمایه گذاران برای خرید سهام، در ابتدا باید به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار مراجعه کنند. برای شروع معاملات در بازار بورس، سرمایه گذار پس از افتتاح حساب و احراز هویت کامل در کارگزاری، کد مخصوص دریافت خواهد کرد. پس از طی شدن این فرایند، سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام، میزان مبلغ موردنظر خود را به حساب کارگزاری واریز خواهد کرد ولی در بحث خرید و فروش رمزارزها این فرآیند بسیار ساده و در حد ثبت نام در سایت یک صرافی است.