دلایل عدم استفاده از ژورنال معاملاتی بین تریدرها

چرا مردم از ژورنال معاملاتی استفاده نمی‌کنند؟
چرا مردم از ژورنال معاملاتی استفاده نمی‌کنند؟

دو دلیل اصلی برای استقبال نکردن تریدرهای بازارهای مختلف از ژورنال‌های معاملاتی وجود دارد:

1) نداشتن زمان

گاهی درج اطلاعات در برنامه معاملاتی زمان‌بر است بخصوص اگر یک تریدر روزانه و کوتاه‌مدت باشید که در طول روز معاملات متعددی انجام دهید. اکثر تریدرها ترجیح می‌دهند به‌جای ثبت اطلاعات مشغول پایش وضعیت بازار باشند. چون این کار را مایه درآمد بیشتر می‌دانند نه ثبت تریدها را. 

با‌این‌حال لازم نیست همه جزییات موبه‌مو ثبت شوند گاهی نوشتن یک توضیح کلی و کوتاه هم کمک زیادی می‌کند. در ساعاتی که بازار خلوت‌تر و میزان معاملات کمتر است این کار را انجام دهید و خلاصه‌ای از آن روز و نتایج معاملات بنویسید. 

2) مواجهه با واقعیت سخت است

ژورنال معاملاتی زمانی کارایی خوبی دارد که تریدرها با خودشان صادق باشند. ممکن است گاهی لازم باشد درباره شکست‌ها و ضررهایشان بنویسند. حتی ممکن است پس از مدتی ببینند عملکرد خوبی نداشته‌اند. با‌این‌حال ثبت این رویدادها به آن‌ها کمک می‌کند تا ببینند چه اشتباهی در حال وقوع است. شاید پس از مدتی ببینند که زیاد تحت تاثیر احساسات خود تصمیمات اشتباه گرفته‌اند و سعی کنند این مشکل را برطرف کنند. با‌این‌حال مواجهه با اشتباهات و تصمیمات نادرست نیاز به شجاعتی دارد که ممکن است در همه وجود نداشته باشد. 


ژورنال‌های معاملاتی نرم‌افزاری

با اینکه می‌توانید همه اطلاعات تریدهای خود را به‌صورت دستی ثبت کنید، امکان ثبت نرم‌افزاری آن‌ها نیز وجود دارد. این نرم‌افزارها مزایای خوبی دارند که باعث می‌شود برخی تریدرها آن‌ها را ترجیح دهند:

  • خطای انسانی در آن‌ها کمتر است، نیازی به چک کردن مجدد ندارند. 
  • از همه‌جا در دسترسند. هرجا اینترنت باشد می‌توانید از موبایل یا لبتاب خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. 
  • استفاده از آن‌ها، نسبت به ثبت دستی اطلاعات، راحت‌تر است. 

ژورنال معالاتی متاکوانت یکی از بهترین ژورنال های حال حاضر می باشد که با پوشش حداکثری برای همه بازارها گزینه خوبی برای استفاده می باشد.

با داشتن ژورنال معاملاتی متاکوانت کار ساده‌ایست که اگر نسبت به ثبت معاملات در آن پایبند باشید در بلندمدت نتایج خوبی از این کار می‌بینید. در جدول زیر مزایا و معایب داشتن ژورنال معاملاتی را بررسی کرده‌ایم.

  • می‌توانید استایل معاملاتی خود را پیدا کنید یعنی ببینید با معاملات کوتاه‌مدت راحتید یا بلندمدت، معامله در طول شب یا روز ، می‌توانید استراتژی مناسب خود را پیدا کنید.
  • نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و آن‌ها را بهبود دهید تا به‌این‌ترتیب استراتژی و استایل تریدینگ مناسبی را به کار بگیرید.
  • یک روش موثر برای آموزش مستمر است.
  • بعد از مدتی درج تریدها در ژورنال، تبدیل به روتین روزمره شده و موجب نظم و انضباط بیشتر می‌گردد.
  • آمار و ارقام ثبت شده در ژورنال، اطلاعات شفافی درباره وضعیت موجود داده و ابهام را از بین می‌برند.
  • الگوهای رفتاری و احساسی خود را شناسایی می‌کنید و می‌توانید به مرور زمان بر آن‌ها مسلط شوید.
  • مدیریت ریسک بهتری خواهید داشت و می‌توانید در مواقع حساس تصمیم بهتری بگیرید.
  • شفافیت اقدامات و نتایج موجب می‌شود مسئولیت‌پذیری شما در قبال تصمیمات و معاملاتی که انجام می‌دهید بیشتر شود. 
  • در آزمایش استراتژی‌های جدید با ریسک کمتری مواجه هستید چون به‌جای حدس زدن نتیجه می‌توانید استراتژی‌های مشابه گذشته را بررسی کنید.