ژورنال معاملاتی چیست و مهم ترین دلایل استفاده از آن

ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد؟
ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی دفتری است که می‌توانید از آن برای ثبت معاملات خود استفاده کنید. معامله‌گران از ژورنال معاملاتی برای بررسی و ارزیابی معاملات گذشته خود استفاده می‌کنند. این ژورنال به آن‌ها کمک می‌‌کند تا متوجه اشتباهات خود شوند و معاملات خود را بهبود دهند.

معامله‌گران معیارها و اصولی که باید قبل از هر معامله به صورت دقیق بررسی شوند را در چک لیست خود انجام می‌دهند تا تخطی از آن‌ها صورت نگیرد. بعد از اتمام چک لیست و اطمینان از تایید تمام معیارها اکنون نوبت معامله و تعیین قوانین و ایجاد نظم برای آن است.

ژورنال معاملاتی ، گزارشی از معاملات شما است که می‌تواند به شما در بررسی استراتژی و یادگیری از معاملات پیشین کمک کند. همانطور که یک صاحب کسب و کار، موجودی کالاهای خود را ردیابی می‌کند، یک معامله‌گر نیز باید حساب معاملات خود را نگه دارد.

اگرچه ممکن است در ابتدا داشتن یک ژورنال معاملاتی دشوار به نظر برسد اما ثبت معاملات می‌تواند به برخی سوالات مهم درباره تکنیک‌های معاملاتی شما پاسخ دهد. داشتن ژورنال معاملاتی می‌تواند ثبات قدم شما در معاملات را بهبود بخشد، شما را مسئول نگه دارد و به شما در ارتقای سیستم معاملاتیتان کمک کند.


ژورنال معاملاتی چه فایده‌ای دارد؟

دلایل زیادی برای داشتن ژورنال های معاملاتی وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. شناسایی نقاط قوت و ضعف در سبک و استراتژی معاملاتی
  2. افزایش ثبات در رویکرد معاملاتی
  3. ایجاد مسئولیت‌پذیری
  4. کمک به انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی

داشتن یک ژورنال معاملاتی ساده‌ترین و موثرترین راه برای بهبود یک برنامه معاملاتی است. برنامه معاملاتی شامل مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی است که شما برای معاملات خود دنبال می‌کنید، که از جمله این موارد می‌توان به استراتژی معاملاتی، مدیریت ریسک و روانشناسی معامله‌گر اشاره کرد.


چگونه می‌توان یک ژورنال معاملاتی ایجاد کرد؟


با ژورنال معاملاتی متاکوانت خیلی ساده و راحت معاملات خود را به رایگان ژورنال کنید.


چه افرادی از ژورنال معاملاتی استفاده می کند؟

بسیاری از معامله گران موفقی که می خواهند معاملات خود را واقع گرایانه بسنجند ژورنال معاملاتی نگهداری می کنند. هر چه یک شخص در معاملات خود جدی تر باشد و معامله در بازارهای مالی را بعنوان تجارت خود بداند، تمایل بیشتری به نگهداری یک ژورنال مرتب دارد. همه تجارت های موفق، رویدادهای فعالیت خود را به طور دقیق ثبت می کنند. معامله گری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حالیکه اغلب معامله گران تازه کار، ژورنال معاملاتی را کم اهمیت می شمارند، تریدرهای باتجربه نه تنها ارزش ثبت فعالیت های معاملاتی را می دانند بلکه شرایط روحی و احساسات در هنگام کسب سود یا زیان را نیز ثبت می کنند.

با وجود اینکه همه معامله گران بایستی ژورنال معاملاتی داشته باشند، نگهداری ژورنال برای برخی معامله گران مانند تریدرهای بسیار کوتاه مدت، یک عامل تضعیف کننده معاملات بشمار می آید. معامله گران روزانه و اسکالپرها بایستی در بازه های زمانی کوتاهی واکنش نشان داده، وارد یک معامله شده و یا از آن خارج شوند. این می تواند ثبت کردن هر معامله را مشکل کند. همچنین ممکن است تریدر، معاملات زیادی را از دست بدهد و عملکرد کلی او تضعیف شود.

با این حال ، نگهداری ژورنال به سایر معامله گران توصیه می شود. زیرا بینشی به آنها می دهد که بدون داشتن یک ژورنال معاملاتی هیچگاه به آن دست نخواهند یافت. معمولا کمتر کسی بزرگترین اشتباه یا حتی موفقیت خود را در حافظه نگه می دارد. به این علت، نگهداری ژورنال معاملاتی برای یک تریدر بسیار مهم است.


تحلیل نتایج ژورنال معاملاتی

بعنوان یک تریدر، صرف زمان جهت تحلیل ژورنال معاملاتی، بهترین روش برای ارتقاء عملکرد معامله گر است. همچنین زمانیکه شما به فعالیت های معاملاتی خود نگاه می کنید، می توانید تصویر واضح تری از مواردی را پیدا کنید که امکان بهبود معاملات در آنها وجود دارد.

هنگامیکه مدتی از ژورنال معاملاتی استفاده می کنید بسیار راحت تر می توانید رفتار معاملاتی خود را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این، راحت تر می توانید از احساسات انسانی که موجب زیان معاملات شما می شود دوری کنید.

زمانیکه نتایج معاملاتی را تحلیل می کنید می خواهید بدانید که آیا می توانستید در زمان بهتری وارد بازار شوید یا از آن خارج شوید. همچنین می خواهید ارزیابی کنید که آیا برنامه معاملاتی را بطور منظم دنبال کرده اید یا خیر. علاوه بر این، شما ممکن است بتوانید سیگنال ها یا اندیکاتورهای دیگری را بر روی چارت بیابید که آنها را در برنامه معاملاتی آینده بگنجانید.

ژورنال معاملاتی متاکوانت تحلیل های لازم را روی معاملات شما انجام و نتایج عملکردی شما را با گزارشات آماری و داشبوردی به نمایش خواهد گذاشت.


برای ثبت نام رایگان در ژورنال معاملاتی متاکوانت کلیک کنید