چرا ژورنال معاملاتی یکی از ابزارهای بی‌اهمیت‌تر در دنیای معاملات است؟

ژورنال معاملاتی چیست و چگونه معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند؟
ژورنال معاملاتی چیست و چگونه معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند؟

ژورنال معاملاتی یکی از ابزارهای بی‌اهمیت‌تر در دنیای معاملات است. کار نگه‌داری از چنین ژورنالی در ابتدا می‌تواند خسته‌کننده به نظر بیاید و بیشتر معامله‌گران صبر و انضباط لازم برای به‌روزرسانی داده‌های معاملات را ندارند.

با این حال، برای کسانی که به مدت طولانی ژورنال معاملاتی را حفظ می‌کنند، می‌تواند در سفر به تبدیل شدن به یک معامله‌گر سودآور بسیار مفید باشد.

تبدیل شدن به یک معامله‌گر سودآور به معنای تجزیه و تحلیل آنچه در هر معامله درست یا اشتباه بوده، است که بهبود در تصمیم‌گیری‌ها را کمک می‌کند و از اشتباهات معمول معاملاتی جلوگیری می‌کند.

در این راهنما، من دقیقاً میگم ژورنال معاملاتی چیست، چگونه یکی را ایجاد کنید و فهرستی از بهترین ژورنال‌های معاملاتی موجود را فهرست می‌کنم.

فهرست مطالب: 

  1. ژورنال معاملاتی چیست؟
  2. چه مزایایی در استفاده از ژورنال معاملاتی وجود دارد؟
  3. فهرست نرم‌افزارهای ژورنال معاملاتی فارکس
  4. چگونه می‌توان یک ژورنال معاملاتی ایجاد کرد؟
  5. چه چیزهایی باید در یک ژورنال معاملاتی درج شود؟
  6. مراحل نوشتن معامله در ژورنال
  7. چگونه می‌توان ژورنال معاملاتی خود را مرور کرد؟
  8. دلایلی که مردم از استفاده از ژورنال معاملاتی خودداری می‌کنند

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال معاملاتی روشی است برای ردیابی عملکرد معاملاتی شما با ثبت معاملاتتان که بعداً می‌توانید آن‌ها را بررسی کرده و با یادگیری از معاملات موفق و غیر موفق خود، عملکرد معاملاتی خود را بهبود بخشید.

پیگیری پیشرفت شما به شما اجازه می‌دهد تا اشتباهاتی که در هنگام باز کردن یا بستن یک موقعیت انجام داده‌اید را مطالعه کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا به برنامه معاملاتی خود پایبند بمانید و توانایی اجراهای بهتری را در آینده ارتقا دهید.

این می‌تواند خیلی بیشتر از یک لیست از تمام معاملاتی که انجام داده‌اید، باشد. می‌تواند هر چیزی باشد که شما تصور می‌کنید. معامله‌گران می‌توانند افکار، احساسات و مشاهدات خود را در حین تجزیه و تحلیل پس از معاملات نوشته و ثبت کنند. مهم است که یک مشاهده مهم را هر چه سریعتر ثبت کنید، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است در طول یک روز معاملاتی پرهیاهو فراموش شوند.


مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی عبارتند از:

  • یافتن سبک معامله مناسب: اگر شما معامله روزانه انجام می‌دهید، اما ژورنال شما به وضوح نشان می‌دهد که اغلب در استرس هستید و نمی‌توانید مدیریت ریسک را به درستی انجام دهید، شاید بهتر است که سبک معامله‌گری خود را تغییر دهید. معامله در مدت متوسط/بلند مدت همانطور که از معامله کردن در مدت کوتاه سخت نیست، اما برخی از معامله‌گران احساس راحتی بیشتری در این سبک معامله‌گری دارند، زیرا می‌توانند وقت بیشتری را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها صرف کنند و نیازی به تصمیمات سریع ندارند. امتحان کردن استراتژی‌های مختلف معامله‌گری می‌تواند به شما کمک کند تا سبک معامله مناسب را پیدا کنید.
  • شناسایی نقاط قوت/ضعف: اگر شما پایبند به ژورنال خود باشید، با گذر زمان الگوهای خاصی ظاهر خواهد شد. شما باید قادر باشید نقاط قوت و ضعف اصلی خود را شناسایی کنید که در یافتن سبک و استراتژی معاملات مناسب به شما کمک خواهد کرد.
  • منبع اطلاعات: هیچ معامله‌گری وجود ندارد که همه چیز را بداند و بتواند از یادگیری متوقف شود. بازارها همیشه در حال تحول هستند، استراتژی‌ها جا می‌مانند و لبه‌ها از بین می‌روند. بنابراین، معامله‌گران باید به طور مداوم خود را آموزش دهند. یکی از راه‌های انجام این کار، ایجاد مشاهدات در مورد بازار و ثبت آن‌ها است. شاید یکی از این مشاهدات روزی به لبه تبدیل شود.
  • انضباط: پس از مدتی، نگهداشتن ژورنال معاملاتی دیگر به نظر انقدر خسته‌کننده نمی‌آید، بلکه قسمت عادی روز معاملاتی شما می‌شود. این به یک معامله‌گر کمک می‌کند که پایدارتر عمل کند و انضباط را آموزش دهد.
  • اعداد دروغ نمی‌گویند: اگر اطلاعات معاملاتی را به عنوان بخشی از ژورنال معاملاتی خود نگه دارید - بهتر است. همراه با مشاهدات شخصی خود، این اطلاعات به شما الهام‌های مهمی خواهند داد. شروع یک ژورنال معاملاتی به طور کلی آسان است، اما پایبندی به آن بخش دشوار است. علاوه بر این، ژورنال معاملاتی بسیار شخصی است. هیچ راه صحیحی برای انجام آن وجود ندارد، زیرا هر معامله‌گر باید بداند که چه چیزی بیشترین اهمیت را دارد و چگونه می‌خواهد ساختار آن را ایجاد کند.
  • مهار احساسات: ردیابی معاملات روشی هوشمندانه برای تحلیل الگوهای رفتاری است و می‌تواند برخی از مشاهده‌ها در روان‌شناسی معاملات شخصی شما را روشن کند. از بین بردن احساسات شما از فرایند معامله‌گری امکان‌پذیر نیست. با این حال، توانایی ثبت افکار و احساسات خود در زمانهای حیاتی مانند نقاط ورود و خروج می‌تواند در اتخاذ تصمیمات نادرست کمک کند.
  • بهبود مدیریت ریسک: مدیریت ریسک در هسته خود، ارزیابی سطح ریسکی است که می‌توانید بر اساس تمامی متغیرهای معامله انجام دهید. با ورود هر معامله به ژورنال، ممکن است نقاطی را که با ذهنیت اشتباهی مواجه شده‌اید را متوجه شوید و با تنظیم سطوح ریسک، شانس موفقیت خود را افزایش دهید و سرمایه خود را به طولانی‌مدت حفظ کنید.


لیست نرم‌افزارهای ژورنال معاملاتی :

  • Microsoft Excel
  • PsyQuation
  • Trademetria
  • TradesViz
  • TraderSync
  • Tradervue
  • Edgewonk
  • Metaquant

ژورنال معاملاتی متاکوانت (Metaquant)

زورنال متاکوانت یک دفترچه معاملاتی بومی شده است که برای بازار بورس ایران، کریپتوکارنسی و فارکس طراحی شده است که همه امکانات یک ژورنال کامل را دارا می باشد. شما می توانید به صورت رایگان در متاکوانت از طریق لینک زیر ثبت نام کرده و تست کنید.

ثبت نام در ژورنال معاملاتی متاکوانت


چگونگی ایجاد ژورنال معاملاتی:

  • روش انتخابی برای نگهداری ژورنال را پیدا کنید: از دفتر و قلم، اکسل یا نرم‌افزار ژورنال معاملاتی استفاده کنید.
  • تصمیم بگیرید که اطلاعاتی که قصد ردیابی آنها را دارید چیست: نماد، بازه زمانی باز بودن معامله، تاریخ معامله، استراتژی استفاده شده، پاداش به ریسک، موفق یا ناموفق بودن و غیره.
  • معاملات خود را پس از قرار دادن حدهای ضرر و سود به ژورنال وارد کنید. این مرحله مهم‌ترین مرحله است و شما باید ثابت و مراقب باشید که هنگام ثبت معاملات، پایبندی داشته باشید.
  • پس از مدت زمان معینی که برای خود تعیین کرده‌اید (روزانه، هفتگی یا ماهانه) عملکرد خود را مرور کرده و معاملات را تحلیل کنید.


چه مواردی باید در یک ژورنال معاملاتی شامل شود؟

به شکل ساده‌ترینش، یک ژورنال معاملاتی موفق شامل موارد زیر است:

  • تاریخ و زمان معامله
  • نماد مورد معامله
  • اندازه موقعیت
  • تایم فریم موقعیت
  • نقاط ورود و خروج
  • نتیجه معامله هنگام بسته شدن موقعیت

موارد اضافی می‌توانند شامل نمودارها، توضیحات در مورد شرایط بازار و دلایل باز کردن معامله باشند. به یاد داشته باشید، هیچ روش درست یا غلطی برای نگهداری ژورنال وجود ندارد، بلکه این یک سند شخصی است که به تحلیل و بهبود معاملات فردی معامله‌گر کمک می‌کند.


مراحل نگهداری یک معامله در ژورنال:

  • ثبت تمام معاملات: هنگامی که اولین بار ژورنال معاملات را ایجاد می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید ثبت کنید؛ این شامل اطلاعاتی مانند نماد، نقاط ورود و خروج، و اندازه موقعیت می‌شود. بعد از هر معامله باید اطمینان حاصل کنید که تمام نقاط اطلاعاتی برای هر معامله‌ای که در آن روز انجام داده‌اید، پر شده است.
  • ثبت تصویر نمودار: در زمانی که به معامله وارد می‌شوید، تصویر نمودار را در زمان ورود به معامله ثبت کنید و آن را با نقاط خرید و فروش، شاخص‌های فنی، سطوح پشتیبانی و مقاومت، و خطوط روند علامت‌گذاری کنید. بسته به اینکه ژورنال خود را چگونه تنظیم کرده‌اید، این تصویر را با ورودی ژورنال شامل کنید.
  • نوشتن یادداشت‌های خاص در مورد معامله: معامله را به کلمات خود خلاصه کنید، یا در تصویر ثبت شده یا در بخشی از ژورنال معاملات مخصوص به نوشتن اطلاعات کلیدی بنویسید. مهمترین چیزی که باید یادداشت کنید این است که معامله خوب یا بد بوده است و چرا.
  • بررسی داده‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر نمودار: اختصاص زمان برای بررسی تمام معاملاتی که در یک روز انجام داده‌اید، به شما کمک خواهد کرد تا اشتباهات محتمل یا مناطق بهبود در استراتژی خود را شناسایی کنید.


چگونگی بررسی ژورنال معاملات:

اکنون شما باید چند ردیف داده‌ی معاملاتی را در صفحه گزارش‌گیری خود داشته باشید و می‌توانید آن را بررسی کنید تا نتایج معاملات خود را بهبود ببخشید. در زیر چند نکته برای استفاده موفق از ژورنال معاملات و خواندن داده‌ها آورده شده است.

در زیر آنچه باید به دنبال آن باشید را می‌توانید مشاهده کنید:

  • شناسایی الگوهایی که منجر به ضرر شدن شدند
  • بررسی یادداشت‌ها و ورود و خروج معاملات در مورد ضررها
  • شناسایی الگوهایی که منجر به برنده شدن شدند
  • بررسی یادداشت‌ها و ورود و خروج معاملات در مورد برندها
  • بهبود فرآیند بر اساس نکات فوق برای کمینه کردن ضررها
  • بهبود فرآیند بر اساس نکات فوق برای حداکثر کردن سودها


دلایلی که باعث می‌شود مردم از استفاده از ژورنال معاملات خودداری کنند:

  • مشغله زمانی: نگهداری ژورنال معاملات ممکن است به نظر برسد که زمان‌بر است، به‌ویژه اگر شما یک معامله‌گر کوتاه‌مدت هستید. معامله‌گران مبتدی اغلب می‌گویند: "من وقت ندارم که ژورنال بنویسم، باید بازارها را نظاره کنم!"

به راستی، به عنوان یک معامله‌گر، پول خود را با شناسایی فرصت‌های خوب و نه با نوشتن ژورنال کسب می‌کنید. با این حال، شخصی نیاز نیست پس از هر معامله یک یادداشت بنویسد، به جای آن، پس از شناسایی چیز مهم، یادداشت‌های کوتاهی بنویسد. در ساعات شب - زمانی که معمولاً فرصت هست - می‌توانید خلاصه‌ای سریع از روز معامله‌گری و نتیجه‌های کلیدی تهیه کنید.

نگهداری ژورنال باید فعالیتی اجباری نباشد. اگر بازارها آرام باشند یا اگر مشاهدات جدیدی وجود نداشته باشد - هیچ اشکالی در انجام این کار وجود ندارد.

  • حقیقت می‌تواند آزاردهنده باشد: یک ژورنال معاملات در زمانی موثرتر است که معامله‌گر به خودش صادق باشد. این به این معنی نیست که باید خیلی منفی باشید. نظراتی مانند "امروز روزی بد داشتم! من در حال تعجب هستم که ارزش زمانم را دارد و آیا هرگز موفق می‌شوم" شما را به یک معامله‌گر بهتر تبدیل نمی‌کند. به جای آن، مشاهدات را بررسی کرده و سعی کنید دقیقاً چه مشکلی بوجود آمده است را شناسایی کنید.

مثال: "من یک فرصت خوب معامله را شناسایی کردم، اما به دلیل فراوانی اطلاعات، احساس ناامنی کردم و معامله‌ام را خیلی زود بستم."

چه راه‌حلی می‌توانست برای آن باشد؟ شاید معامله‌گر در این مثال بیش از حد وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف کرده است و شبکه های اجتماعی از منابع مختلف باعث ناامنی او شده است.